NYHETSBREV FRA LAMS
Klikk her for nytt Nyhetsbrev fra LAMS
ÅPENT MØTE OM PAKISTAN OG LAMS 12. MARS 2024
Takk til alle som bidro til et godt besøkt og vellykket møte om Pakistan og LAMS på tirsdag 12. mars 2024!
Det var foredrag av Knut Østby om Pakistan. Amar Bokhari snakket om LAMS og utviklingen
av skolen og tilbudet til elevene. Faste givere i Norge yter et vesentlig bidrag til skolen, som
også mottar støtte fra Lillehammer og Mesna Rotaryklubber.
Vil du være med og gi et fast bidrag for å sikre et tilbud om skolegang til barn og unge i et
område med mye fattigdom?
Du kan bidra til å sikre driften og videreutviklingen av LAMS-skolen på minst fire måter:
i) Bidra med et enkeltbeløp (Kontonr: 6188.56.69742, Vipps #544498)
ii) Gi et fast månedlig beløp (Kontonr: 6188.56.69742)
ii) Start en innsamlingsaksjon via Facebook e.l.
iv) Kjøp et Bokhari-produkt (se mer på www.bokhari.no)
Amar Bokhari holdt foredrag i Intercitymøte for Lhmr og Mesna RK 17. oktober 2017.
På fellesmøtet foir Lhmr og Mesna Rksmedlemmer den 17. oktober orienterte og oppdaterte Amar Bokhari oss igjen på det flotte skoleprosjektet i Pakistan, som støttes av Mesna og Lillehammer Rotaryklubber.Foredraget styrket oss i sikkerhet om at dette er et godt og riktig prosjekt å støtte.
Du finner bildene til Amars foredrag her, det gir en fin og fyldig informasjon om prosjektet og det fantastiske arbeidet som gjøres der.
Nedenfor er en hilsen fra Amar, med link til videopresentasjon og kontonummer som kan brukes for bidrag til LAMS.
Du kan bli LAMS-ambassadør ved å gi et fast bidrag på 100 kroner eller mer per måned. Finn mer informasjon på http://lams.no/
Hei igjen!
Takk for et hyggelig møte nå i kveld. Sender dere, som avtalt, en pdf-versjon av foredraget mitt. Del denne gjerne med medlemmer, og legg den gjerne ut på nett. Her er også en lenke til videoen som vi ikke fikk vist:
Og ønsker dere å laste den ned - evt for å laste den opp på sidene deres, så bruk vedlagte fil som er nedlastbar.
Jeg lovte også å dele Stiftelsen LAMS sitt kontonummer: 6188.56.69742
Med vennlig hilsen
Amar
______________________________________________________________________________________________________________________________
Et nytt LAMS nyhetsbrev er kommet (Mi 2016).
_________________________________________________________________________________
Spesielt vil vi nevne at at tre representanter fra LAMS-skolen kommer på norgesbesøk for å delta på Norsk Litteraturfestival på Lillehammer. Rektor, en lærer og en elev kommer for å fortelle sin historie.
___________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
Årskavalkade, høydepunkter 2015
LAMS ble startet av Yawar Bokhari, forretningsmannen, humanisten og feministen som ønsket å gi noe tilbake til byen der han drev filleryefabrikken. Mens filleryene selges til Norge og Sverige, bidrar overskuddet fra fabrikken uavkortet til å sikre det økonomiske fundamentet i skoledriften. LAMS er et levende eksempel på hvordan en persons visjon kan endre et helt lokalsamfunn. Med inspirasjon fra norsk likestilling, dugnadsånd og utdanningssystem, ble drømmen om LAMS en virkelighet, og åpnet dermed for at flere tusen jenter fikk og får muligheten til å være utviklingsbærere, endringsagenter og rollemodeller i Pakistan. LAMS drives i dag av en stiftelse med frivillige bidrag, deriblant fra LAMS Ambassadørene.Siden 1996 har LAMS markert seg som en pionér innen likestilling med svært positive ringvirkninger for lokalsamfunnet i byen Sultan Town utenfor Faisalabad, Pakistan. LAMS har i dag nærmere 700 elever, fordelt på 12 klassetrinn, de fleste jenter. Hvert år uteksamineres over 20 jenter fra videregående på LAMS. Av disse fortsetter mange med bachelorgrader ved lokale universitet, og flere har i dag høy utdanning som gir nye og utvidede jobbmuligheter. Disse er i dag unge kvinner fulle av selvtillit og kunnskap, noen jobber som lærere, andre som bankfunksjonærer, leger, helsearbeidere osv. Mange av jentene er de første i sine familier som kan å lese og skrive.